الأحد، 3 ديسمبر 2017

لمصر أكتب و أكتب بقلم الرائع أشرف محمد النخالة


💟 لمصر اكتب و اكتب 💟
باقول الشعر فى غرامك 
و بامشى السكة ادامك 
و راضى بكونى خدامك 
لكن نفسى تبصيلى 
باحبك من وانا عيل 
و ياما عشت اتخيل 
بإن الكون دا بيميل 
و يعدل لما تناديلى 
و لما كبرت حسيتك 
بكل ما فيا حبيتك 
ما جاتش اللحظة و نسيتك 
و شديتلك اوى حيلى 
فردت دراعى ابنيكى 
و لسه بدمى بارويكى 
و اشوفنى ضحكة فى عنيكى 
و باستناكى تحكيلى 
نضح عرقى على ترابك 
ينام قلبى و يصحابك 
و روحى واقفة على بابك 
تنور بيكى قنديلى 
و اصب دموعى انا فى كاسك 
و عاشق عطر انفاسك 
فى محرابك انا ناسك 
باصليلك ... فصليلى
بتنسينى .. و انا فاكرك 
و تقسى عليا .. و انا شكرك 
و عشقك للى عاش ناكرك 
و انا عن عشقى بتميلى 
بتدى لقمتى ... لغيرى 
و قافلة لى طريق سيرى 
معندانى فى تفكيرى 
و دايما رافضة تأويلى 
مع انى باصون عرضك 
و بازرع بالامل ارضك 
و احافظ ديما على فرضك 
و يحلا فيا ترتيلك 
عشان خاطرى بقى .. فوقى 
و كونى الشمس فى شروقى 
ساعتها هاروق و هتروقى 
و هاحكيلك ... و تحكيلى
يا مصر يا حتة جوايا
انا عشمان فى ضحكاية 
اصالح بيها دنيايا 
و اغنى بها مواويلى 
دا انا ابنك .. ما تحرمنيش 
سيبينى مرة بيكى اعيش 
ما هو انتى لو ما حبيتنيش 
قوليلى ازاى هتحليلي

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق