الأربعاء، 3 أكتوبر 2018

محكمة الغرام بقلم الرائع احمد سيد محمد عبد العزيز


محكمة الغرام
محكمة 
نادى الحاجب محكمة
الكل وقف وقام 
دخل القاضى
وكل تعظيم سلام 
قال القاضى جلوس
الكل قعد احترام 
قال للحاجب نادي على القضيه الاولى 
نادى الحاجب 
قضية صاحب شكوا الغرام 
قمت وقفت 
وانا فى كامل الاحترام 
ما انا امام قاضي 
محكمة الغرام 
قلي القاضى
اول يابني 
قصتك واول
حكيتك يابني في دنيا الغرام
قلتله اسمع مني 
ياقاضي حكيتي في دنيا الغرام
انا انا انا 
كنت صاحب اكبر مقام 
من قبل ماعشق 
صاحبت العيون الغزلان 
وانا فى عشقها ياقاضى 
متلام 
لان جملها ياقاضي 
متشاف منقبل
على انس ولاجان
وانا انا ضعيف 
اما الجمال الفتان 
وهي جملها يقاضي
يهبل عقول الرجال 
وانا انا انا 
عقلي مني طار باقصى 
الغرام طار 
اقلك ايه يقاضي 
وعدلك ايه 
انا عقلي طار 
وقلبي مال 
من ده الجمال 
ولا يقاضى
لو شفت عنيها 
سحرها ولا رقتها وحسنها 
انا قلبي سلم ليها 
من اول ما بصيت في عينها 
وقلبي يقاضي ولع نار حبها فيه
وسهراني ليالي 
اعد النجوم 
او الوصول 
وانجيها وايه ال بتحرق في قلبي 
وبتكويها
قلتلها ياحلو الوصال 
يغزال انا انا انا قلبي مال 
وفي حبك انا سهرت ايام وليال
انا ليكي ميال
قلتلي يافارس الغرام
قلبي من الغدر انكسر ومال 
من غدر ناس كنت اظنهم عزاز
لكن شفت منهم كل الوان العزاب
غدرو بيا وطعنوني في قلبي 
خلص الكلام وقلبي مال
ومش هنفعك 
قلتلها انا شيال همومك 
انا اداوي كل جروحك 
انا دواكي انا سندك 
وغاسل قلبك من كل الهموم 
وهتشفي وفي حبي تحيي 
وايامي معاكي هتحلا
وتعيشي معايا الهنا 
ودوتها ياقاضى الغرام 
انا وحيتها 
ومن جرحها شفتها 
واول ماشدت حلها 
غدرت ياقاضي بيا
ادي قصتي وادي حكيتي 
احكم ياقاضي ليا 
احكم يقاضي عليها 
وفي لجظت صمت طويله
مات قاضي الغرام ب
بدون مايصدر احكام
سايبلكم الحكم انتو يا اهل الغرام

خربشات قلم رصاص(احمد سيد محمد عبدالعزيز)

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق